Samodzielność
W naszym przedszkolu kładziemy duży nacisk na rozwijanie samodzielności u dzieci. Samodzielność w przedszkolu rozwija się stopniowo, w wyniku codziennych doświadczeń i interakcji z rówieśnikami oraz nauczycielami. Oto kilka kluczowych aspektów tego procesu: rozwój umiejętności samodzielnego ubierania się – przedszkolaki uczą się, jak samodzielnie zakładać ubrania, buty, zawiązywać sznurówki czy zapinać guziki. Początkowo mogą potrzebować wsparcia, ale z czasem nabierają wprawy. Dbają o własne rzeczy – dzieci uczą się, jak dbać o swoje rzeczy osobiste, np. odkładać zabawki na miejsce, dbają o swoje prace i rysunki. Rozumieją, że mają odpowiedzialność za swoje przedmioty. Samodzielne jedzenie – przedszkolaki oprócz tego, że jedzą samodzielnie, używając sztućców, uczą się także nalewać napoje do kubka, nalewać zupę i komponować kanapki, smarując je wcześniej masłem. Dzieci sprzątają po sobie talerze, kubki, sztućce po posiłku i odnoszą je do okienka. Natomiast w starszych grupach dyżurni wycierają stoliki po skończonych posiłkach. Samodzielność w nauce – dzieci przedszkolne uczą się wykonywać proste zadania samodzielnie, takie jak rysowanie, układanie puzzli, wycinanie, klejenie itp. Nauczyciele często zachęcają je do podejmowania prób samodzielnego rozwiązywania problemów, co rozwija poczucie własnej wartości i niezależności. Decyzje i wybory – w przedszkolu dzieci mają okazję do podejmowania małych, ale istotnych decyzji, takich jak wybór zabawy, zajęcia czy kolegi do wspólnej pracy. Dzięki temu uczą się odpowiedzialności i konsekwencji swoich wyborów. Rozwój samodzielności w przedszkolu jest procesem, który wymaga czasu i cierpliwości. Nauczyciele pełnią tu rolę przewodników, którzy motywują dzieci do podejmowania wyzwań i zdobywania nowych umiejętności, ale także wspierają je w razie potrzeby