Innowacje
Innowacja pedagogiczna „Mały czytelnik – wielka wyobraźnia” Od września 2025 r. w naszym przedszkolu realizujemy innowację pedagogiczną „Mały czytelnik – wielka wyobraźnia”, skierowaną do dzieci 4-letnich.Celem przedsięwzięcia jest rozwijanie zainteresowań czytelniczych najmłodszych poprzez codzienny kontakt z książką, biblioteką oraz twórcze działania inspirowane literaturą. Dzieci uczestniczą w głośnym czytaniu, teatrzykach, warsztatach plastycznych i literackich, a także biorą udział w konkursach i spotkaniach z autorami książek. Ważnym elementem programu jest także współpraca z Gminną Biblioteką Publiczną w Kleszczowie oraz z rodzicami, którzy chętnie włączają się w akcję „Rodzice czytają dzieciom” .Dzięki innowacji przedszkolaki uczą się szacunku do książki, rozwijają wyobraźnię i słownictwo oraz budują nawyk sięgania po literaturę – a przy tym świetnie się bawią.
Innowacja pedagogiczna „Uniwersytet Dziecięcy – Przedszkolaki w świecie wiedzy”- Od października do maja nasi zerówkowicze z grupy 6-latków wezmą udział w wyjątkowej innowacji pedagogicznej realizowanej we współpracy z Zespołem Szkół Podstawowych im. Jana Pawła II w Kleszczowie. Mali studenci będą mieli okazję uczestniczyć w zajęciach z: języka angielskiego i niemieckiego, fizyki i chemii, matematyki oraz wychowania fizycznego.Innowacja ma na celu:
- rozwijanie zainteresowań językowych, przyrodniczych i sportowych,
- kształtowanie postawy małego odkrywcy i badacza,
- przygotowanie dzieci do podejmowania nauki w szkole podstawowej,
- budowanie poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości poprzez zdobywanie „studenckich” doświadczeń,
- ukazanie, że nauka może być fascynującą przygodą i zabawą,
- wdrażanie do systematyczności i odpowiedzialności (dzięki indeksom studenckim).
Autor innowacji :Katarzyna Oborska-Gradzińska
Innowacja pedagogiczna „Zabawa w czytanie” została opracowana z myślą o dzieciach 6-letnich, które wykazują naturalną ciekawość świata liter i słów. Jej głównym celem jest rozwijanie gotowości do nauki czytania w atmosferze zabawy, bez presji i stresu. Dzieci poprzez gry, zabawy dydaktyczne, karty pracy i różnorodne aktywności ruchowe czy plastyczne będą poznawały litery, sylaby i proste wyrazy. Realizacja innowacji sprzyja nie tylko kształtowaniu umiejętności czytelniczych, ale także rozwija percepcję wzrokową i słuchową, motorykę, pamięć i koncentrację. Dzięki atrakcyjnym formom pracy dzieci będą czerpały radość z odkrywania nowych umiejętności, zyskując poczucie sukcesu i wiary we własne możliwości. Innowacja wspiera również rozwój społeczny i emocjonalny – uczy współpracy, komunikacji i wyrażania własnych pomysłów. Dla nauczycieli stanowi okazję do poszerzenia warsztatu dydaktycznego i stosowania nowoczesnych metod aktywizujących, a dla placówki – możliwość wzbogacenia oferty edukacyjnej i promocji nowoczesnych, twórczych rozwiązań.
Autor innowacji: Ewa Frach
Innowacja pedagogiczna „Przygody Jeżyka Boromirka– jesienna podróż przez emocje” opiera się na przekonaniu, że edukacja wczesnoszkolna powinna wspierać nie tylko rozwój intelektualny, lecz także emocjonalny i społeczny dziecka. Jesień, jako pora pełna symboliki zmian, refleksji i obserwacji przyrodniczych, stwarza naturalną okazję do pracy nad emocjami. Spadające liście, przemijanie, przygotowanie do zimy czy zmiany w zachowaniu zwierząt mogą stanowić punkt wyjścia do rozmów o smutku, niepokoju, radości czy wdzięczności. Wykorzystanie przyrody jako tła i bajek jako narzędzia terapeutycznego sprzyja przeżywaniu, rozumieniu i oswajaniu emocji w sposób bezpieczny i akceptowany.Program opiera się na metodach aktywizujących i integrujących różne dziedziny edukacji – językową, społeczną, artystyczną i przyrodniczą. Zakłada, że dziecko uczy się najefektywniej poprzez doświadczanie, ekspresję twórczą, opowieść oraz kontakt z bohaterami, z którymi może się utożsamiać. Bajkoterapia pełni tu funkcję narzędzia edukacyjno-terapeutycznego,
a postać Jeżyka Boromirka – przewodnika po emocjach – ułatwia dzieciom identyfikację i refleksję.
Nauczyciel realizujący: Sylwia Sadawa
Innowacja pedagogiczna „Nietypowe dni w logopedii”. Od października 2025 r. w naszym przedszkolu realizujemy innowację pedagogiczną „Nietypowe dni w logopedii”, skierowaną do dzieci 3 oraz 4-letnich.Celem innowacji jest wspieranie rozwoju mowy, wzbogacanie słownictwa, ćwiczenie poprawnej artykulacji oraz rozwijanie umiejętności komunikacyjnych dzieci poprzez zabawę logopedyczną inspirowaną nietypowymi dniami z kalendarza. Program przewiduje cykl 20 zajęć tematycznych, realizowanych od października do czerwca, podczas których dzieci będą uczestniczyć w ćwiczeniach oddechowych, fonacyjnych, artykulacyjnych i słuchowych, wzbogacanych o zabawy grupowe, ruchowe i plastyczne.Innowacja przyczyni się do:
- wzmocnienia motywacji dzieci do ćwiczeń logopedycznych,
- poprawy wymowy i dykcji,
- rozwijania kompetencji językowych, emocjonalnych i społecznych,
- promowania pozytywnego podejścia do terapii logopedycznej.
Autor innowacji: Anna Rachwalik-Włuka
