Zapraszamy do ogrodu
„Zapraszamy do ogrodu” to tytuł wystawy jaką przygotowaliśmy w szatni przedszkola z wykorzystaniem zdjęć poszczególnych części ogrodu przedszkolnego, ukazujących jego wielorakie zastosowanie. W ten sposób chcieliśmy przybliżyć dzieciom i rodzicom wiadomości o funkcji ogrodu przedszkolnego oraz możliwościach jego wykorzystania.
W wyniku przebudowy nasz ogród przemienił się w prawdziwy ogródek dydaktyczny, który będzie żywą pracownią, w której dzieci będą mogły prowadzić ciekawe badania, eksperymenty, obserwacje, a także mają zapewniony kontakt z żywą przyrodą. Ogród będzie wykorzystany do realizacji podstawowych celów dydaktycznych i wychowawczych. Dzieci będą nabywać wiadomości, kształtować umiejętności i pożądane postawy. Celem ogólnym jest zbliżenie dziecka do świata przyrody poprzez dostrzegania jego piękna, nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt, kształtowanie mądrego i umiejętnego współżycia człowieka z przyrodą, rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi. Cały teren ogrodu został podzielony na segmenty tematyczne, pełniące określone funkcje, pozwalające zapoznać się dzieciom z roślinami żyjącymi, w jak najbardziej zbliżonych do naturalnych warunkach siedliskowych. I tak w ogrodzie znajdują się:
„Wrzosowisko” - na rabatce roślin wrzosowatych dzieci mogą obserwować: wrzosy, wrzośce, azalie, różaneczniki. Rośliny zostały tak dobrane aby przez cały rok można było podziwiać piękne kwiaty, obserwować zmiany. Jedne z nich kwitną wiosną, inne jesienią. Dzięki bezpośredniej obserwacji mogą poznać rozwój roślin od momentu zasadzenia do pełnego rozkwitu, poznają potrzeby, warunki potrzebne do prawidłowego wzrostu rośliny.
„Motyli zakątek” - motyle to prawdziwe klejnoty wśród owadów. Te arcydzieła przyrody zachwycają najróżniejszymi wzorami, barwami i kształtami skrzydeł. Barwy na skrzydłach motyli układają się często w charakterystyczny rysunek. Dzięki zastosowanym roślinom tj. budleja, rozchodnik okazały, jeżówka, liatra, astry motyle będą częstymi bywalcami ogrodu. Obok rabatki znajduje się tablica informacyjna - „Rośliny wabiące motyle. Jaki to motyl?”. Fotografie umieszczone na tablicy pomagają dzieciom rozpoznać motyle.
„Rozarium” - ogród różany jest otoczony niską bukszpanową obwódką. Przestrzeń wypełniona jest różami wielkokwiatowymi, które kwitną przez całe lato.
„Rabata zapachów” - wykorzystanie zmysłu węchu, zapachy zostają z nami na całe życie. Stymulują nasze zmysły, wpływają na nasze emocje, uwrażliwiają, odprężają, uspokajają. Warto wprowadzać maluchy w świat zapachu, uwrażliwiać je na zapachy, zachęcać do ich odkrywania, zauważania, identyfikowania np. z konkretnymi roślinami, ziołami. Świetna zabawa to odgadywanie rośliny, przedmiotu wyłącznie po zapachu bez możliwości oglądania. Rabatę zapachów tworzą zarówno aromatyczne zioła tj. mięta, melisa, bazylia, rozmaryn, hyzop, szałwia które w połączeniu z kwitnącymi pachnącymi bylinami i krzewami tj. lawenda, pysznogłówka, kocimiętka, smagliczka skalna, goździki utworzą nie tylko zakątek zapachów ale i kolorów. Dodatkowo przed rozwojem ziół i bylin rabatę uatrakcyjnią i ubarwią kolorowe i pachnące rośliny cebulowe tj. hiacynty, narcyzy, tulipany.
„Żwirowisko” - rabatę żwirową zdobią trawy ozdobne, miniaturowe rośliny iglaste oraz lawenda. Dodatkowe zakątek ten uatrakcyjnia element wodny na ukrytym zasobniku, który stanowi naturalny kamień ociekający wodą. Miejsce to jest równocześnie poidełkiem dla ptaków. Stawiając poidełko w ogrodzie, sprawimy radość nie tylko zwierzętom, lecz także dzieciom. Podglądanie zlatujących się do wody ptaków i ich harców dostarcza dużo przyjemności. Dlatego poidełko zostało umieszczone w takim miejscu, żeby nie przeszkadzając zwierzętom, móc je obserwować – również przez okna budynku przedszkolnego. Wabienie ptaków przyniosło wymierne korzyści - chronią przed wieloma szkodnikami.
„Zakątek małego ogrodnika” - wykorzystanie zmysłu smaku, znajdziemy tutaj skrzynie do uprawiania warzyw, kwiatów. Dzieci prowadzą samodzielną uprawę warzyw i owoców. Pielęgnacja i hodowla roślin wdraża dzieci do odpowiedzialności, umożliwia poznawanie przyrody za pomocą zmysłów: dotyku, węchu wzroku i smaku a tym samym sprawia, że świat przyrody staje się dziecku bliski. Na terenie zakątka znajduje się również kompostownik. Warto podkreślić zalety jego posiadania – jest to łatwy sposób na pozbycie się odpadów organicznych oraz „odpadów” z ogrodu, a jednocześnie sposób na pozyskanie wartościowego bezpiecznego nawozu. Dodatkowym walorem posiadania kompostownika jest jego aspekt edukacyjny. Pozwala praktycznie wprowadzić dzieci w tematykę gospodarki odpadami, zbiórki selektywnej i recyklingu odpadów organicznych.
„Łąka kwietna” - jest kolorową alternatywą dla trawnika. Gdy kwitnie, wygląda fantastycznie, a poza tym potrzebuje bardzo mało pielęgnacji. Łąkę kwietną zdobią chabry, krwawniki, lucerna, łubin, koniczyna i maki.
„Zaproś ptaki do ogrodu” - zarówno ozdobą, jak i pokarmem dla ptaków są owoce berberysu, irgi, cisu, jarząbu pospolitego potocznie zwanego jarzębiną, mahonii czy dzikiej róży. Ucieszą się z nich na pewno jemiołuszki, kosy, kwiczoły, szpaki, drozdy, szczygły i grubodzioby. Takiej okazji nie przepuszczą również częściej spotykane ptaki, takie jak gawrony, wrony, kawki, sroki. Dzięki zastosowanym roślinom, ogród zimą stanie się stołówką chętnie odwiedzaną przez ptaki, a dodatkowo owoce pozostające na roślinach będą pięknie zdobić ogród zimą. Kiedy przyjdą ostre mrozy ptaki znajdą pokarm w rozstawionych w ogrodzie karmnikach. Obok rabatki znajduje się tablica informacyjna -„Poznajemy ptaki. Jaki to ptak?
”
„Leśny zakątek” - leśny klimat wprowadzą naturalne nasadzenia utworzone ze świerka, sosny, jałowców oraz liściastych krzewów i bylin tj. barwinek.
Zaprezentowany pomysł jest idealną propozycją na zachęcenie do aktywnego spędzania czasu, integrację środowiska, polepszenie kontaktu pomiędzy rodzicami i dziećmi, pogłębienie więzi rodzinnych, podtrzymanie kontaktu z rówieśnikami. Jest alternatywą do biernego i mało twórczego spędzania wolnego czasu. Promuje aktywny styl życia, rozwija zainteresowanie światem przyrody, może przyczynić się do odkrycia nowych hobby, innego spojrzenia na otaczającą nas rzeczywistość, dostrzegania tego, co jest niewidoczne dla przeciętnego odbiorcy. Kształtuje nawyki proekologiczne i prozdrowotne. Daje nadzieję na to, że częściej będą wybierane w przyszłości aktywne i twórcze formy spędzania wolego czasu.