Stolik Pokoju w przedszkolu
W naszej grupie wprowadziliśmy „Stolik pokoju”, który ma uczyć samodzielnego rozwiązywania konfliktu pomiędzy dziećmi. Tę metodę zapoczątkowała Maria Montessori. Bardzo często sytuacje konfliktowe między dziećmi są dla nich nowym doświadczeniem, którego nigdy wcześniej nie doświadczały. To drobne potyczki, kłótnie czy przepychanki. Do ich rozwiązywania będzie służył nam stolik pokoju
Jak to wygląda?
Stolik ustawiony w sali z wazonikiem i kwiatkiem. Nauczyciel obserwuje narastający konflikt, zaprasza dzieci do stolika pokoju i do zajęcia miejsc po obu stronach stolika.
Nauczyciel wprowadza zasadę, że tylko jedno dziecko na raz może trzymać wazonik z kwiatkiem i tylko to dziecko ma prawo mówić w danym momencie.
Kiedy dzieci dojdą do porozumienia, nauczyciel pokazuje jak podać sobie ręce na znak zgody.
Na początku nauczyciel pełni rolę mediatora i pomaga skłóconym dzieciom rozwiązać konflikt. W miarę jak dzieci nabiorą doświadczenia przestanie być potrzebny.
Bardzo ważny jest kontakt wzrokowy przy zastosowaniu zwrotów grzecznościowych.
Poniżej przedstawiamy scenkę kłótni dziewczynek, które uczą się rozwiązać konflikt.