Skąd się biorą produkty ekologiczne?- realizacja ogólnopolskiego programu edukacyjnego
W minionym tygodniu nasza grupa realizowała ogólnopolski program edukacyjny „Skąd się biorą produkty ekologiczne” opracowany przez Główny Inspektorat Sanitarny we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Celem programu było zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
Przedszkolaki rozpoczęły przygodę z programem od zapoznania z produktami ekologicznymi, które dzieci przyniosły do przedszkola. Po obejrzeniu produktów dzieciaki wspólnie spostrzegły i wyłoniły znaczek EKO. Po określeniu celu zajęć przystąpiliśmy do oglądania filmu animowanego „Skąd się biorą produkty ekologiczne”. Dostarczył nam szczegółowych informacji na temat symbolu listka Eko oraz pochodzenia produktów nim oznaczonych. Dowiedzieliśmy się również, dlaczego takie produkty warto wybierać, jak wygląda uprawa ekologicznych produktów oraz codzienna praca rolnika, za którą w gospodarstwie ekologicznym otrzymuje certyfikat zdrowych produktów. Ogromną przyjemność sprawiła przedszkolakom degustacja wybranych produktów ekologicznych. Najpierw jednak odświeżyliśmy zasady prawidłowego mycia rąk i higienicznego spożywania posiłków. Dzieci dowiedziały się, że EKO oznacza naturalne, czyli takie, które nie ma żadnych sztucznych, niezdrowych dodatków. Następnie przypomnieliśmy sobie, jak wygląda Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności fizycznej oraz co należy robić, aby prowadzić zdrowy styl życia, gdyż sami z produktów oraz potrzebnych atrybutów stworzyliśmy tę piramidę. Dzieciakom przypadły do gustu ich nowe „Ekoimiona” nadane na zakończenie zajęć. W ramach realizacji programu pięciolatki również zagospodarowały warzywno – ziołowy ogródek ekologiczny w naszym ogrodzie. Przedszkolaki miały okazję do posmakowania produktów ekologicznych, oraz wykonania zdrowych ciastek z produktów ekologicznych. Kulinarne zabawy przyczyniły się do rozwijania zdrowych nawyków żywieniowych oraz dbałości o higienę. Propagowanie zdrowego stylu życia w naszej grupie odbyło się także poprzez prowadzenie zajęć ruchowych i zachęcanie dzieci do aktywności fizycznej. Realizacja podjętych działań pozwoliła na osiągnięcie zamierzonych celów programu.