Projekt ,,Wiosna w naszym ogródku
Podsumowanie projektu „Wiosna w naszym ogrodzie”
W dniach od 7 do 11 maja w przedszkolu realizowany był projekt edukacyjny pt. „Wiosna w naszym ogrodzie”. Założeniami projektu było: -wykorzystanie przedszkolnego ogródka dydaktycznego do wiosennych działań praktycznych - przybliżanie dziecku świata przyrody poprzez obserwację i badanie środowiska, - budowanie więzi emocjonalnej dziecka z otaczającą go przyrodą poprzez podejmowane działania na rzecz środowiska, - kształtowanie właściwych postaw wobec przyrody, - podejmowanie prac porządkowych w ogrodzie przedszkolnym.
Realizacja projektu przebiegała następująco:
1. „Ogród wiosną”- wykonanie w każdej z grup wspólnie z dziećmi siatki wiedzy na temat „ogrodu przedszkolnego”- zapisanie pomysłów dzieci
2. „Wiosenne prace w ogrodzie” • Spacer po ogrodzie przedszkolnym w celu oglądania i przypominania nazw poszczególnych zakątków ogrodu tj. „Wrzosowisko”, „Motyli zakątek”,” Rozarium”, „Rabata zapachów”, „Żwirowisko”, stacja meteorologiczna, „Ścieżka zmysłów” tablice dydaktyczne, na których są informacje o drzewach, ptakach, motylach, roślinach. Zwrócenie uwagi na puste skrzynie z ziemią, które znajdują się w „Zakątku ogrodnika”. Dostrzeżenie, iż można je przez nas zagospodarować • Działania w ogrodzie:- prezentacja narzędzi ogrodniczych przez pana Rafała; zapoznanie z nazwami narzędzi i instrukcją bezpiecznego używania ich w ogródku - „Co kryje gleba?”- badanie właściwości gleby pochodzącej z przedszkolnego ogródka; oglądanie ziemi przez lupy, dotykanie, wąchanie.- „Sprzątanie w ogrodzie”- wykonywanie prac porządkowych dostosowanych do możliwości dzieci (przycinanie, grabienie, usuwanie suchych gałęzi)- Przygotowanie ogródków grupowych po zimie; wykonywanie i nazywanie poszczególnych czynności (przekopywanie ziemi, wyrywanie chwastów, grabienie)
3. „Od ziarenka do rośliny”- zapoznanie etapów wzrostu roślin na wybranych przykładach w poszczególnych grupach;- prowadzenie rozmów z dziećmi na temat „ Czego potrzebują rośliny?”- zapoznanie dzieci z „Budową kwiatu” na przykładzie żywego okazu w ogrodzie przedszkolnym
4. „ W przedszkolnym ogrodzie”- „Rośliny w naszym ogrodzie”- prowadzenie zabaw dydaktyczno- matematycznych w ogrodzie: klasyfikowanie i przeliczanie roślin, drzew, krzewów; praca w zespołach „Ogród oczami dziecka”- wykonanie prac plastycznych w poszczególnych grupach m.in.: malowanie farbami na folii naszego ogrodu według inwencji twórczej dzieci. - „Segregacja nasion”- prowadzenie zabaw dydaktycznych; klasyfikowanie nasion według rodzaj , układanie nasion od największego do najmniejszego. -„ Wiosna w naszym ogrodzie”- zorganizowanie wystawy zdjęć na korytarzu.
5. „Przedszkolni ogrodnicy” • „Z krecikiem w ogrodzie”- warsztaty ogrodnicze- „Przyszła wiosna, zakładania grządek nadszedł czas…”- oglądanie prezentacji multimedialnej- przyswojenie informacji na temat prawidłowego zakładania ogródków ; utrwalenie nazw wykonywanych czynności ogrodniczych a także poznanie nowego słownictwa związanego z ogródkiem np. rozsada, szklarnia, uprawa współrzędna- wykonanie działań ogrodniczych przez wszystkie grupy przedszkolne w ogródkach: wytyczanie grządek, sianie warzyw, kwiatów, sadzenie rozsad, ziół itp. • „Święto naszego ogrodu” - powitanie zaproszonych gości przez Panią dyrektor: Radę Rodziców oraz koordynatora Piotrkowskiej Rejonowej Sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie panią Urszulę Szewczyk-udział dzieci w zabawach muzyczno- ruchowych w ogrodzie przy piosenkach,-otrzymanie Akcesu Przynależności do Rejonowej Sieci Przedszkoli Promujących Zdowie z rąk pani koordynator. • „Zdrowy piknik”- poczęstunek na tarasie przedszkolnym wspólne świętowani z dziećmi, rodzicami pracownikami przedszkola , zabawy swobodne z wykorzystaniem sprzętu sportowego.
6. „Wiosna w ogródku”- podsumowanie informacji o projekcie; przeprowadzenie quizu z uwzględnieniem wiadomości, jakie dzieci uzyskały w trakcie realizacji projektu,- „Skarby naszego ogrodu”- wizyta pani kosmetolog (mamy Franka W. ) w grupie 5- latków , która opowiadała do czego i jakie zioła, kwiaty bądź rośliny można stosować w kosmetologii, próbowanie naparu przygotowanego z ziół- „ Mini ogródek”- zakładanie ogródków na przedszkolnym parapecie, wysiewanie kwiatów do pojemników po butelkach plastikowych przez grupę 6- latków
W realizacji projektu wspomagały nas teksty literackie, karty trójstopniowe wzbogacające słownictwo, piosenki ilustrowane ruchem a także zabawy muzyczno- ruchowe, które rozwijały wyobraźnię i kreatywność i zabawy wyciszające – lekcja ciszy wg M. Montessori
Dalsze działania:Prowadzenie obserwacji wzrostu zasianych kwiatów, warzyw, ziół poprzez aktywność badawczą.Pielęgnacja roślin poprzez podlewanie, usuwanie chwastów
Zakończeniem całego projektu będzie prezentacja wszystkich dojrzałych warzyw. Dzieci same zbiorą warzywa i same spróbują smaku tych warzyw, które wyhodowały.