Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Projekt ,,Wiosna w naszym ogródku

Podsumowanie projektu  „Wiosna w naszym ogrodzie”

W dniach  od 7 do 11 maja  w przedszkolu realizowany był projekt edukacyjny pt. „Wiosna   w naszym ogrodzie”. Założeniami projektu było: -wykorzystanie przedszkolnego ogródka dydaktycznego do wiosennych działań praktycznych - przybliżanie dziecku świata przyrody poprzez obserwację i badanie środowiska, - budowanie więzi emocjonalnej dziecka z otaczającą go przyrodą poprzez podejmowane działania na rzecz środowiska, - kształtowanie właściwych postaw wobec przyrody, - podejmowanie prac porządkowych w ogrodzie przedszkolnym.
Realizacja projektu przebiegała następująco:
1. „Ogród wiosną”- wykonanie w każdej z grup wspólnie z dziećmi siatki wiedzy na temat „ogrodu przedszkolnego”- zapisanie pomysłów dzieci

2. „Wiosenne prace w ogrodzie”                                                                                                                                                                                                                                    • Spacer po ogrodzie przedszkolnym w celu oglądania i przypominania nazw poszczególnych zakątków ogrodu tj. „Wrzosowisko”, „Motyli zakątek”,” Rozarium”, „Rabata zapachów”, „Żwirowisko”, stacja meteorologiczna, „Ścieżka zmysłów” tablice dydaktyczne, na których są informacje o drzewach, ptakach, motylach, roślinach. Zwrócenie uwagi na puste skrzynie z ziemią, które znajdują się w „Zakątku ogrodnika”. Dostrzeżenie, iż można je przez nas zagospodarować                                                                                                                                                                                                                                                             • Działania w ogrodzie:- prezentacja narzędzi ogrodniczych przez pana Rafała;   zapoznanie z nazwami narzędzi i instrukcją bezpiecznego używania ich w ogródku - „Co kryje gleba?”- badanie właściwości gleby pochodzącej z przedszkolnego ogródka; oglądanie ziemi przez lupy, dotykanie, wąchanie.- „Sprzątanie w ogrodzie”- wykonywanie prac porządkowych dostosowanych do możliwości dzieci (przycinanie, grabienie, usuwanie suchych gałęzi)- Przygotowanie ogródków grupowych po zimie; wykonywanie i nazywanie poszczególnych czynności (przekopywanie ziemi, wyrywanie chwastów, grabienie)
3. „Od ziarenka do rośliny”- zapoznanie etapów wzrostu roślin na wybranych przykładach w poszczególnych grupach;- prowadzenie rozmów z dziećmi na temat „ Czego potrzebują rośliny?”- zapoznanie dzieci z „Budową kwiatu” na przykładzie żywego okazu w ogrodzie przedszkolnym
4. „ W przedszkolnym ogrodzie”- „Rośliny w naszym ogrodzie”- prowadzenie zabaw dydaktyczno- matematycznych   w  ogrodzie: klasyfikowanie i przeliczanie roślin, drzew, krzewów; praca w zespołach    „Ogród oczami dziecka”- wykonanie prac plastycznych w poszczególnych grupach m.in.: malowanie farbami  na folii naszego ogrodu według inwencji twórczej dzieci.                                                                                                                                                                        - „Segregacja nasion”- prowadzenie zabaw dydaktycznych; klasyfikowanie nasion  według rodzaj  , układanie nasion od największego do najmniejszego.                -„ Wiosna w naszym ogrodzie”- zorganizowanie wystawy  zdjęć  na korytarzu. 
5. „Przedszkolni ogrodnicy”                                                                                                                                                                                                                                      • „Z krecikiem w ogrodzie”- warsztaty ogrodnicze- „Przyszła wiosna, zakładania grządek nadszedł czas…”- oglądanie prezentacji multimedialnej- przyswojenie informacji na temat prawidłowego zakładania ogródków  ; utrwalenie nazw wykonywanych czynności ogrodniczych a także poznanie nowego słownictwa związanego z ogródkiem np. rozsada, szklarnia, uprawa współrzędna- wykonanie działań ogrodniczych przez wszystkie grupy przedszkolne w ogródkach: wytyczanie grządek, sianie warzyw, kwiatów, sadzenie rozsad, ziół itp.                                                                                                                                                               • „Święto naszego ogrodu” - powitanie zaproszonych gości przez Panią dyrektor: Radę Rodziców oraz koordynatora Piotrkowskiej Rejonowej Sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie panią Urszulę Szewczyk-udział dzieci w zabawach muzyczno- ruchowych w ogrodzie przy piosenkach,-otrzymanie Akcesu Przynależności do Rejonowej Sieci Przedszkoli Promujących Zdowie z rąk pani koordynator.                                                                                                                         • „Zdrowy piknik”- poczęstunek  na tarasie przedszkolnym wspólne świętowani z dziećmi, rodzicami pracownikami przedszkola , zabawy swobodne   z wykorzystaniem sprzętu sportowego.
6. „Wiosna w ogródku”- podsumowanie informacji o projekcie; przeprowadzenie quizu z uwzględnieniem wiadomości, jakie dzieci uzyskały w trakcie realizacji projektu,- „Skarby naszego ogrodu”-  wizyta pani kosmetolog (mamy Franka W. ) w grupie 5- latków  , która opowiadała do czego i jakie zioła, kwiaty bądź rośliny można stosować w kosmetologii, próbowanie naparu przygotowanego z  ziół- „ Mini ogródek”- zakładanie ogródków na przedszkolnym parapecie, wysiewanie kwiatów do pojemników po butelkach plastikowych przez grupę 6- latków

W realizacji projektu wspomagały nas teksty literackie, karty trójstopniowe wzbogacające słownictwo, piosenki ilustrowane ruchem a także zabawy muzyczno- ruchowe, które rozwijały wyobraźnię i kreatywność i zabawy wyciszające – lekcja ciszy wg M. Montessori   

Dalsze działania:Prowadzenie obserwacji wzrostu zasianych kwiatów, warzyw, ziół poprzez aktywność badawczą.Pielęgnacja roślin poprzez podlewanie, usuwanie chwastów
Zakończeniem całego projektu będzie prezentacja wszystkich dojrzałych warzyw. Dzieci same zbiorą warzywa i same spróbują smaku tych warzyw, które wyhodowały.