Poznajemy " Świat liter"
Z naszą grupą od 3- Latków pracujemy na „ODIMIENNEJ METODZIE NAUKI CZYTANIA „ Ireny Majchrzak, którą dalej kontynuujemy.
Jest to metoda wczesnej nauki czytania, która poprzez zabawę i obserwację uczy dziecko w sposób łatwy, naturalny i przyjemny poznawać pismo. Polega na wprowadzeniu dziecka w tajemniczy świat czytelnictwa, przy wykorzystaniu jego imienia. Dziecko przez własne imię, z którym się utożsamia, rozbudza swoje zainteresowanie pismem, pisaniem i czytaniem. Ma okazję przyjrzenia się charakterystycznej formie każdej litery i rysunkowi całego imienia.
Metoda ta podzielona jest na kilka, następujących po sobie etapów.
Pierwszy i szczególny etap dla omawianej metody to INICJACJA, której celem jest przyjrzenie się przez dziecko charakterystycznej formie każdej litery i rysunkowi całego imienia. W ubiegłym roku poprzez różnorodne zabawy z imionami dzieci utrwalaliśmy ten etap .
Od 7 września kontynuujemy pracę z wykorzystaniem kolejnego etapu , którym jest ŚCIANA PEŁNA LITER – to wizualny system dydaktyczny, dzięki któremu dziecko m.in. dostrzega, że litery są obrazami głosek i różnią się miedzy sobą kształtem, rozmiarem i położeniem.
Poprzez PREZENTACJĘ ALFABETU – omawiamy kolejne litery alfabetu, posługując się przykładami imion i ze zwróceniem uwagi na kształt liter: wielkich i małych, drukowanych i pisanych oraz odpowiadający im dźwięk. Następnie wybieramy króla bądź królową nowo poznanej litery. Prezentacji każdej litery poświęca się jeden dzień.
W naszej grupie zauważyłyśmy, że ten etap cieszy się dużym zainteresowaniem, który na skutek zabawy zachęca dzieci interesowania się literkami. Daje przedszkolakom dużo radości i satysfakcji.